Saturday, June 27, 2009

12 Langkah Agar Puasa Kita Sempurna

12 Langkah Agar Puasa Kita Sempurna
Agar puasa kita dapat sempurna ada beberapa tips yang mesti kita perhatikan. Untuk itu Al-Madina mencoba mengangkat sebuah tulisan dari Syaikh Abdullah bin Jarullah bin Ibrahim Jarullah dalam buku beliau yang berjudul Risalah Ramadhan tentang langkah-langkah menggapai kesempurnaan ibadah puasa yang berisikan:

Makanlah sahur, sehingga membantu kekuatan fisikmu selama berpuasa. Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
"Makan sahurlah kalian, sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat berkah."
(HR. Bukhari dan muslim)

"Bantulah (kekuatan fisikmu) untuk berpuasa di siang hari dengan makan sahur, dan untuk shalat malam dengan tidur siang ". (HR. Ibnu Khuzaimah)

Akan lebih utama jika makan sahur itu diakhirkan waktunya, sehingga mengurangi rasa lapar dan haus. Hanya saja harus hati-hati untuk itu anda hendaknya telah berhenti dari makan dan minum beberapa menit sebelum terbit fajar, agar anda tidak ragu-ragu.
Segeralah berbuka jika matahari benar-benar telah tenggelam. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda :
"Manusia ssenantiassa dalam kebaikan, selama mereka menyegerakan berbuka dan mengakhirkan sahur" (HR. Al Bukhari, Muslim dan At Tirmidzi)

Usahakan mandi dari hadats besar sebelum terbit fajar, agar bisa melakukan ibadah dalam keadaan suci.
Manfaatkan bulan ramadhan dengan sesuatu yang terbaik yang pernah diturunkan di dalamnya, yakni membaca Al Quran.
"Sesungguhnya Jibril alaihis salam selalu menemui Nabi shallallahu alaihi wa salllam untuk membacakan Al Quran baginya."
(HR. Al Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas Radhiyallahu anhu)

Dan pada diri Rasulullah shallallahu alaihi wasallam ada teladan yang baik bagi kita.

Jagalah lisanmu dari berdusta, menggunjing, mengadu domba, mengolok-olok serta perkataan mengada-ada. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :
"Barang siapa tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan dusta maka Allah tidak butuh terhadap puasanya dari makan dan minum." (HR. Al Bukhari)

Hendaknya puasa tidak membuatmu keluar dari kebiasaan. Misalnya cepat marah dan emosi hanya karena sebab yang sepele, dengan dalih bahwa engkau sedang puasa. Sebaliknya, mestinya puasa membuat jiwamu tenang, tidak emosional. Dan jika anda diuji dengan seorang yang jahil atau pengumpat, ia jangan anda hadapi dengan perbuatan serupa. Nasehatilah dia dan tolaklah dengan cara yang lebih baik. Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :
"Puasa adalah perisai, bila suatu hari seseorang dari kamu berpuasa, hendaknya ia tidak berkata buruk dan berteriak-teriak. Bila seseorang menghina atau mencacinya, hendaknya ia berkata: Sesungguhnya aku sedang berpuasa".
(HR. Al Bukhari, Muslim dan para penulis kitab Sunan)

Ucapan itu dimaksudkan agar ia menahan diri dan tidak melayani orang yang mengumpatnya. Disamping, juga mengingatkan agar ia menolak melakukan penghinaan dan caci-maki.

Hendaknya anda selesai dari puasa dengan membawa takwa kepada Allah, takut dan bersyukur kepada-Nya, serta senantiasa istiqamah dalam agama-Nya. Hasil yang baik itu hendaknya mengiringi anda sepanjang tahun. Dan buah paling utama dari puasa adalah takwa, sebab Allah berfirman: "Agar kamu bertakwa"(Al-Baqarah: 183).
Jagalah dirimu dari berbagai syahwat (keinginan), bahkan meskipun halal bagimu. Hal itu agar tujuan puasa tercapai, dan mematahkan nafsu dari keinginan. Jabir bin Abdillah Radhiyallahu 'Anhu berkata:
"Jika kamu berpuasa, hendaknya berpuasa pula pendengaranmu, penglihatanmu dan lisanmu dari dusta dan dosa-dosa, tinggalkan menyakiti tetangga, dan hendaknya kamu senantiasa bersikap tenang pada hari kamu berpuasa, jangan pula kamu jadikan hari berbukamu sama dengan hari kamu berpuasa".

Hendaknya makananmu dari yang halal. Jika kamu menahan diri dari yang haram pada selain bulan Ramadhan maka pada bulan Ramadhan lebih utama. Dan tidak ada gunanya engkau berpuasa dari yang halal, tetapi kamu berbuka dengan yang haram.
Perbanyaklah bersedekah dan berbuat kebajikan. Dan hendaknya kamu lebih baik dan lebih banyak berbuat kebajikan kepada keluargamu dibanding pada selain bulan Ramadhan. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam adalah orang yang paling dermawan, dan beliau lebih dermawan ketika di bulan Ramadhan.
Ucapkanlah Bismillah ketika kamu berbuka seraya berdo'a:
"Ya Allah, karena-Mu aku berpuasa dan atas rezki-Mu aku berbuka. Ya Allah terimalah daripadaku, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.


Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.


Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian
hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.


Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. "


-Wallahualam-

SLE

Apakah SLE?
Apakah SLE?
Systemic Lupus Erythematosus (SLE) adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protin darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang. Punca penyakit SLE tidak diketahui.

Sejarah
Lupus ialah perkataan Latin bagi serigala. Erythematosus bererti ruam merah. Pada tahun 1851, Dr. Cazenave telah menjumpai ruam merah di muka seorang pesakit yang kelihatan seperti gigitan serigala. Beliau telah menamakan ruam berkenaan Discord Lupus Erythematosus (DLE).
Pada tahun 1885, Sir William Osler telah mengenalpasti bahawa ramai orang yang mengidap lupus mempunyai penyakit yang bukan sahaja melibatkan kulit tetapi turut melibatkan organ dan sistem lain. Beliau telah menamakan penyakit tersebut Systemic Lupus Erythematosus (SLE).

Jenis-jenis Lupus
Discoid Lupus Erythematous (DLE)
• Hanya melibatkan kulit
• Jarang merebak ke organ lain

Systemic Lupus Erythematosus (SLE)
• Boleh merebak ke organ lain
• Boleh mengakibatkan kematian

ISU WANITA MEMBOTAKKAN KEPALA.... SATU TINJAUAN PADA PERSPEKTIF HUKUM

Antara produk Islam Hadhari sejak sekian lama ia dilancarkan sebagai satu konsep dan prinsip hidup masyarakat Negara ini ialah lahirnya pelakon yang sanggup melakukan apa sahaja seperti Syarifah Amani Syed Zainal Rashid .


Sebelum ini beliau telah banyak kali membuat penampilan yang kontraversi termasuklah kenyataannya yang dianggap menghina bahasa dan bangsa sendiri . ("I sound stupid if I speak Malay" )
Juga beliau tergamak untuk tampil melakukan aksi yang pastinya menjolok mata seperti apa yang lakukannya dalam filem Gubra .

Kali ini , beliau sekali lagi menggemparkan Negara dengan kesanggupan membotakkan kepala untuk tampil dalam filem terbaru lakonannya yang berjudul Muallaf .

Nasib beliau sangat baik di bawah kepimpinan Pak Lah yang berkonsepkan Islam Hadhari berbanding ustaz dan penceramah agama di masjid dan surau yang sering dihimpit kerisauan . Bukan sahaja penceramah agama ini akan di gam kerana tiada tauliah tetapi tidak kurang juga yang ditangkap dan didenda .

Dewan Pemuda PAS Pusat melahirkan rasa kesal terhadap fenomena ini . Inikah bentuk tamaddun yang mahu dilahirkan oleh Islam Hadhari ? Menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah swt .

Satu rasa simpati diberikan kepada mereka seperti Syarifah Amani yang rosak mindanya akibat terperangkap dalam system yang tidak mendidiknya menjadi wanita muslimah yang solehah .

UMNO dan BN bertanggungjawab dalam hal yang seperti ini. Keengganan mereka melaksanakan syariat dan system hidup berlandaskan keluhuran agama dan ketulusan akhlak akhirnya melahirkan individu seperti Syarifah Amani dan lainnya.

Program reality tv seperti Akademi Fantasia juga dilihat satu aktiviti dalam system yang terpisah jauh dari wahyu Ilahi ini dan akhirnya melahirkan individu yang sangat janggal dan ganjil di mata Islam .

Akademi fantasia melahirkan penyanyi wanita yang bertudung dengan aksi rock dan tarian yang meliuk lintuk di hadapan khalayak . Tanpa malu dan tanpa segan sebaliknya bangga tanpa pula rasa bersalah terhadap agama.

Sekali lagi Dewan Pemuda PAS Pusat mempersoalkan bagaimanakah UMNO dan BN mahu melahirkan masyarakat yang menepati rukun atau prinsip pertama Islam Hadhari iaitu manusia beriman dan bertaqwa ?

Apakah aktiviti seperti ini dianggap mampu melahirkan insan beriman dan bertaqwa menurut acuan Islam Hadhari ? Hari ini lahir pula Anugerah Ikon Malaysia sebagai satu lagi aktiviti atau produk Islam Hadhari selain dari program Gang Starz yang kian rancak di kaca tv.


Hukum Membotakkan Kepala bagi kaum Wanita .

1. Dari Ibnu Abbas Rhma berkata :

Rasulullah saw. telah melarang perempuan mencukur ( membotakkan ) kepalanya .

Dikeluarkan oleh An Nasaa'I Kitabuz Ziinah , bab Larangan Perempuan mencukur kepalanya

2. Abi Musa Al Asya'ri Rha. Berkata :

Rasulullah saw. berlepas diri dari perempuan yang meninggikan suara tangisan ketika meratap dan membotakkan kepala ketika musibah .

Dikeluarkan oleh Imam Bukhari

Ulasan :

Membotakkan kepala bagi wanita dalam keadaan mereka menerima musibah dilarangkan oleh Rasulullah saw. sehingga baginda melafazkan bahawa baginda akan berlepas diri darinya , inikan pula membotakkan kepala dalam keadaan aman tanpa sebarang musibah .Pastinya ia lebih dimurkai oleh Nabi saw.

3. Dari Ibnu Abbas Rhma :

Rasulullah saw. telah bersabda : dilarang ke atas perempuan bercukur ( membotakkan ) tetapi dibenarkan bagi perempuan memotong sedikit dari rambutnya .

Riwayat Abu Daud di dalam sunannya Bab al Manaasik al Hajj

Walaupun asbab wurud ( sebab datang ) nya hadis ini berkait dengan tahallul dalam ibadah haji , maka jelas hukumnya. Betapa dalam masaalah ibadah seperti tahallul dari ihram haji atau umrah , seorang wanita dilarang mencukurkan kepalanya , inikan pula dalam keadaan di luar ibadah , tentu sahaja terlebih aula dilarang .

Al Imam an Nawawi dalam kitabnya Syarah Sohih Muslim jilid keempat jelas menghuraikan persoalan ini .

Maksudnya :

Adapun menggunting rambut dan memendekkannya ( bagi seorang perempuan ) untuk berhias dan kelihatan cantik , maka ia adalah harus jika mendapat izin dari suami dengan syarat tidak sampai kepada had menyerupai kaum lelaki .

Dalam huraian yang menyerupai masaalah di atas , Dr. Wahbah az Zuhaili menambah syaratnya :

Bahawa tidaklah yang sedemikian itu ( merujuk kepada menggunting dan memendek rambut ) dengan tangan lelaki ajnabi ( lelaki bukan mahram sebagai tukang gunting )

Kalau dilihat dalam kitab Fathul Baari , Jilid ke 10 muka surat 375 : lebih jelas membahaskan betapa Allah menghiasi perempuan dengan rambut yang cantik dan unik .

Maka Islam mengharamkan perempuan menyambung rambutnya atau memakai rambut palsu . Pengharaman tersebut kerana merubah anugerah Ilahi . Maka , betapa pula dicukur dan dibotakkan kepala ?

Kalau menyambung rambut hukumnya haram , inikan pula membotakkannya bagi seorang wanita , hukumnya adalah juga tetap haram .


Kerajaan Mesti Peka

Kerajaan digesa agar lebih peka dalam soal yang berkait dengan agama dan hukum . Garis panduan berasaskan syara' mesti dikeluarkan untuk industri perfileman Negara begitu juga untuk industri hiburan agar ianya tidak menyeleweng dari syariat dan merosakkan akhlak serta minda masyarakat.

Friday, June 26, 2009

TAQWA Membuahkan Kasih Sayang…

TAQWA adalah hujung dari segala puncak kejayaan. Apabila taqwa sudah dimiliki, bibit-bibit kasih sayang terserlah di dalam perbuatan dan tindakan. Akan lahirlah peribadi-peribadi yang berakhlak mulia, yang berkasih sayang dan harmoni. Di antaranya…

Si Alim akan bermurah hati mencurahkan ilmu dan berjihad mendidik umat dengan penuh tanggungjawab dan kasih sayang kerana Allah.

Si Kaya akan mencurahkan hartanya kepada si miskin dan menafkahkannya kepada perjuangan dan orang yang memerlukannya dengan rasa kesedaran dan kasih sayang demi mengharapkan cinta Allah.

Si Miskin akan redha dan sabar dengan kemiskinannya dan mengharapkan rahmat dan kasih sayang Allah.

Golongan Atasan akan berlaku adil terhadap orang bawahannya dengan penuh kasih sayang, menyelesaikan masalah dan kebajikan orang bawahannya.

Golongan Bawahan akan patuh kepada pihak atasannya dengan penuh hormat dan kasih sayang sebagai tanda terima kasih kerana menyelamat dan membela dirinya.

Kaum Wanita akan diliputi rasa malu dan akhlaknya menjadi mulia kerana keagungan cintanya kepada Allah, dia sangat memuliakan suami, menyayangi anak-anak dan menghormati pemimpin serta berkasih sayang sesamanya.

Para Suami akan bertanggungjawab terhadap isterinya, mendidik dan memimpin isterinya di dalam menuju keredhaan Allah dengan penuh hikmah dan kasih sayang.

Anak-Anak akan berlaku baik terhadap kedua orang tuanya, mentaati dan memuliakan kedua ibu bapanya dengan penuh kasih sayang.

Rakyat akan jadi aman makmur dan mendapat keampunan Allah dengan rahmat dan kasih sayang Allah.

Sahabat menuju ISLAM…

CIRI-CIRI SAHABAT MENUJU ISLAM

“Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’

ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang- pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah maha mengetahui, lagi maha mendalam pengetahuanNya.’

DALAM Islam faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.


Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud: “ Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud). Bak kata pepatah Arab, “ Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:


* Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
* Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
* Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
* Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
* Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
* Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
* Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
* Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menayakan kesusahan kamu;
* Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
* Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
* Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
* Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.
* Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat
* Dia mendorongmu mencapai kejayaan didunia dan akhirat.

Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.

Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:

Sahabat Yang Tamak:
ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.

Sahabat Hipokrit:
ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.

Sahabat Pengampu:
Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.

Sahabat Pemboros dan Suka Hiburan:
ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta , suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan.

Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Apa pun berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-NYA.


Teman yang lagi baik anda jauhi ialah yang terlalu taksub tentang diri sendiri. Segala-galanya hanyalah tentang dirinya. Kalau anda keluar makan bersamanya, dia tak akan endahkan tentang anda tetapi hanya akan berbual tentang dirinya saja. Biasanya, teman ini suka cakap besar, baik tentang dirinya, telefon bimbit yang baru dibeli atau teman lelaki atau temanitanya yang baru ditemui. Kononnya, nasibnya tu jauh lebih baik daripada anda. Dan hanya pandangannya sajak yang bijak.

KHAS BUAT SAHABATKU YANG TERSAYANG
(NIFF)
NINA,IDAH,FATIN,FAD


The Holy Prophet (SallAllahu Alayhi Wasallam) has said: ‘Your smile for your brother is Sadaqah. Your removal of stones, thorns or bones from the paths of people is Sadaqah. Your guidance of a person who is lost is Sadaqah.’ (Bukhar

tawaran terpaksa di tolak..

atas bukan sebab suka2, tapi bidang diluar minat. grafik di melaka SAHAJA. tp 1st terpaksa letak printing technology sbb nak kampus kt shah alam. apa2 pun skrg dah 4minggu belajar di IIC. I'M REALLY INTERESTED WITH MY COURSES (DCE) SO LUPAKAN YG LAIN.......................



SURAT
TAWARAN
Bahagian Pengambilan Pelajar
Universiti Teknologi Mara

40450, Shah Alam Selangor, Malaysia
Tel: (603)5544 3164, 3165, 3166, 3174, 3175
Faks: (603) 5544 3170
e-mel: bpp@salam.uitm.edu.my









NURULNINA SYAFIQA BINTI SAMSUDDIN
NO.1 JLN 2A/5, TMN BBS FASA 2A

68100, BATU CAVES
Selangor
No Pelajar:2009619122
No Kad Pengenalan:910810105756



Sukacita dimaklumkan bahawa anda ditawarkan tempat untuk mengikuti program di UiTM:

Program: (AD110) Sepenuh Masa


DIPLOMA SENI LUKIS & SENI REKA


SENILUKIS DAN SENIREKA

Kampus: B - UiTM Shah Alam
Semester: JULAI 2009





Sila datang mendaftar di tempat yang ditetapkan.

Tempat: KOLEJ SEROJA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA, 40450 SHAH ALAM


Tarikh: 27/6/2009

Masa: 8:30AM - 4:30PM





Kemudahan dan Bayaran

Anda dikenakan bayaran yuran pengajian satu semester, SILA RUJUK BIL BAYARAN untuk membiayai pengajian anda di UiTM

kemudahan kolej kediaman : DISEDIAKAN
yuran pendaftaran peperiksaan : TIADA

PENTING
1. Anda dikehendaki mematuhi syarat-syarat tawaran seperti berikut.
2. Sila bawa sijil-sijil asal seperti surat beranak, kad pengenalan, SPM, STPM, Transkrip Diploma, Transkrip Ijazah dan lain-lain SEMASA MENDAFTAR.
3. Anda dikehendaki membuat pengesahan penerimaan / penolakan tawaran dengan segera dalam tempoh yang ditetapkan melalui laman web di http://www.uitm.edu.my/intake .
4. Calon hanya diterima sebagai pelajar UiTM setelah datang mendaftar, membayar yuran pengajian serta memenuhi syarat kemasukan yang ditetapkan oleh UiTM.






KETUA
BAHAGIAN PENGAMBILAN PELAJAR


Thursday, June 25, 2009

anak lupa AGAMA! salah siapa YER??


Ibu bapa tidak didik anak dengan baik antara punca.

Seorang wanita mengajukan persoalan yang bermaksud wanita zaman sekarang lupa kepada agama. Adakah masalah itu berpunca daripada sikap ibu bapa?

Saya lebih suka frasakan pernyataan itu kepada “sebilangan umat Islam hari ini sudah lupa pada agama” kerana ia lebih saksama dan mengambarkan realiti sebenar.

Hakikatnya, bukan wanita saja yang lupa pada agama.

Lelaki juga, bahkan tangungjawab mereka sebenarnya lebih berat kerana Allah SWT meletakkan kelebihan kepada lelaki sehingga lelaki menjadi pelindung kepada wanita.

Jika ramai wanita hari ini melupakan agama, sebahagiannya berpunca daripada lelaki yang juga meninggalkan agama sehingga mereka gagal melindungi wanita mereka daripada melanggar hukum agama.

Apakah gejala lupa kepada agama berpunca daripada kurangnya pendidikan ibu bapa?

Pernyataan itu sebenarnya menggambarkan apa yang disebut Rasulullah S.A.W dalam hadithnya yang bermaksud:

“Setiap anak Adam itu dilahirkan dalam keadaan fitrah, ibu bapanya yang menjadikan dia Yahudi, Majusi dan Nasrani.”

Hadith ini menunjukkan jika anak membesar dengan corak akhlak atau pegangan hidup yang tertentu, ia boleh dikesan daripada pendidikan yang diterima daripada ibu bapanya.

Ibu bapa adalah madrasah (sekolah) pertama bagi anak. Sebelum anak dihantar ke institusi pendidikan formal bermula dari tadika, sekolah dan peringkat lebih tinggi, anak mempelajari asas pembentukan pandangan hidup (akidah) dan sahsiah (keperibadian dan akhlak) daripada ibu bapa mereka.

Inilah objektif pendidikan sebenar.

Pendidikan ialah menurunkan nilai sehingga lahir insan yang mempunyai pegangan hidup yang mantap dan jitu.

Bagi umat Islam, nilai itu ialah nilai Islam yang berteraskan tauhid. Asas tauhid menghasilkan tingkah laku, tutur kata dan tindakan didasarkan tuntutan syariat Islam. Jika hari ini kita melihat anak perempuan dan lelaki mendedahkan aurat, bergaul bebas tanpa batas, terbabit dengan pelbagai gejala sosial, maka itu adalah natijah daripada pendidikan yang mereka terima di rumah, pastinya tidak menepati apa yang dikehendaki Islam.

Mereka mungkin terpelajar dan mencapai kejayaan cemerlang dalam akademik, tetapi itu bukan matlamat pendidikan.

Pendidikan Islam bukan sekadar menguasai bidang teknikal dan akademik, tetapi lebih menjurus kepada pemupukan nilai dan pembentukan akhlak.

Ia tidak bermakna Islam mengetepikan akademik kerana ia adalah bahagian penting daripada pembinaan kebudayaan dan tamadun, tetapi mesti diasaskan pada pendidikan tauhid yang mantap.

Beberapa kajian menunjukkan kesilapan mendidik anak pada peringkat awal (antara umur tiga hingga tujuh tahun) menyebabkan kecelaruan nilai dan keruntuhan akhlak pada peringkat umur 13 hingga 20 tahun.

Berdasarkan penilaian ini, masalah yang berlaku pada kelompok umur remaja sebenarnya boleh dikesan pada peringkat awal pendidikan. Siapakah yang bertanggungjawab pada peringkat umur di bawah tujuh tahun kalau bukan ibu bapa? Boleh kita simpulkan di sini ibu bapa menjadi satu daripada punca kepada sikap umat Islam yang melupakan agama mereka hari ini.

Pendidikan awal penting dan Rasulullah S.A.W berpesan kepada ibu bapa supaya menyuruh anak mendirikan sembahyang pada usia tujuh tahun. Ia bermakna pada umur itu anak tadi sudah patut menerima dan mematuhi suruhan agama.

Ia juga bermakna anak sudah terbiasa dengan suasana ibu bapa dan keluarga yang mendirikan dan mementingkan ibadat solat di rumah. Jika mereka tidak terbiasa melihat ibu bapa dan seisi keluarga mendirikan solat, bagaimana mungkin anak boleh meniru dan melakukan perbuatan sama?

Sebenarnya, ini juga satu isyarat bahawa pendidikan yang sebenar ialah dengan amal. Pendidikan hanya akan berlaku apabila pengajaran berlaku dalam bentuk amal, bukan dalam bentuk kata-kata. Ia juga menunjukkan hanya ibu bapa yang terdidik dengan kehidupan Islam mampu mendidik anak dalam acuan dikehendaki agama.

Kemudian kita lihat Rasulullah S.A.W menyuruh ibu bapa memukul anak yang masih meninggalkan solat ketika berusia 10 tahun. Pengajarannya ialah apabila anak sudah berusia 10 tahun, nilai kehidupan sepatutnya sudah mewarnai jiwanya sehingga dia akan melakukan suruhan agama dan meninggalkan larangannya tanpa disuruh.

Jika masih meninggalkan solat pada usia itu, ia satu petanda nilai belum terbina dengan baik sehingga hukuman perlu digunakan bagi memperbetulkan keadaan.

Apabila anak memasuki umur baligh, keadaan menjadi lebih sukar jika jiwa mereka tidak dipupuk dengan nilai yang berlandaskan syariat Islam.

Amah diberkas lepas disyaki dera bayi majikan!!

Seorang amah Indonesia diberkas polis kerana disyaki mendera bayi lelaki majikannya yang berusia dua bulan setelah videonye menendang bayi itu di paparkan dalam Internet di laman YouTube oleh ibu bapanya.

Amah berusia 20-an tahun itu dibebaskan dengan ikat jamin setelah disoal siasat polis.

Siasatan ke atasnya masih diteruskan.

Ibu bapa bayi itu telah memasang sistem televisyen litar tutup (CCTV) baru-baru ini di rumah mereka di Paya Lebar Crescent.

Mereka membuat laporan polis pada 26 Januari lalu dan telah memaparkan rakaman video itu di YouTube.

Sejauh ini, rakaman itu telah menarik perhatian seramai 36, 000 pengunjung. Seorang warga Internet yang dikenali sebagai PrincessJuly83 memberi ulasan:

“Saya amat marah menyaksikan video ini. Bagaimanakah seorang amah boleh melakukan perkara sedemikian? Saya ibu dua anak dan tahu bagaimana sakitnya hati melihat anak anda diperlakukan sedemikian.

“Saya harap bayi itu sihat tanpa kecederaan dalaman atau luaran.”

Majikan amah itu berkata mereka memutuskan untuk memasang CCTV setelah melihat laporan tentang amah didakwa di mahkamah kerana mendera anak majikan.

Mereka terkejut apabila melihat amah mereka sendiri melakukan perbuatan sedemikian. Menurut mereka, amah itu amat sopan dan lemah lembut apabila berada di depan mereka.

“Kami tidak menyangka dia akan berlaku kasar tehadap anak kami,” ujar majikan yang hanya mahu dikenali sebagai Cik Wong itu, di internet.

Beliau memutuskan untuk memaparkannya di Internet supaya dilihat oleh ibu bapa lain agar lebih berwaspada terhadap amah yang menjaga anak mereka di rumah.

Sila rujuk pada rakaman video tersebut di bawah:

Maid abused baby 1

Maid abused baby 2

Maid abused baby 3

Maid abused baby 4

Maid abused baby 5

Maid abused baby 6

Wanita Yang Dicintai Iblis.

Hati Yang Kotor

Hati yang kotor adalah hati yang penuh dengan ‘NAJIS’

sifat-sifat keji seperti Pemarah, Pendendam, Hasad Dengki,

Penakut dan Tamak akan disibukkan dengan urusan melayan

bisikan-bisikan jahat dari NAFSU dan SYAITAN. Hati begini tidak

menyediakan ruang untuk diletakkan rasa Cinta kepada ALLAH.

Hati perlu dibersihkan dan dihiasi dengan sifat-sifat terpuji seperti

Sabar, Redha, Merendah Diri, Berani, Pemaaf dan

Mencukupi Dengan Apa Adanya.

Hanya Hati yang BERSIH dapat menjadi WADAH

untuk menampung Cinta yang SUCI lagi AGUNG.

Apa Pula Pengertian DeNdAm Ya?

Dendam ialah apabila hati seseorang itu merasa sangat berat terhadap seseorang

lain seperti membencinya, menjauhi diri darinya, dan sifat itu akan kekal bersemadi

di dalam hati orang itu dan tidak akan pernah padam.

Keburukan-keburukan Dendam

Dengan itu jelaslah bahawa sifat dendam itu berpunca dari sifat

marah yang tidak dikekang atau diredakan dengan segera.

Sifat dendam ini akan menimbulkan berbagai perkara mungkar

antaranya adalah…

1. Perasaan hasad atau dengki dalam diri, sehingga pendengki itu

merasakan tidak senang bila melihat seseorang berada di dalam

kenikmatan, lalu ia mengharapkan terhapusnya nikmat itu

daripada orang itu. Dengan makna yang lain seorang yang

menyimpan perasaan hasad tidak suka melihat orang yang didengkinya

itu hidup senang lenang, sebaliknya merasa gembira apabila orang yang

didengkinya itu ditimpa kesusahan. Kelakuan ini adalah contoh dari

kelakuan orang-orang yang munafik.

2. Pendengki itu bukan saja menyimpan perasaan hasad dengki

dalam dirinya, malah ia merasakan senang sekali apabila orang

yang didengkinya itu ditimpa sesuatu kecelakaan atau bencana.

3. Pendengki akan menjauhi dan memutuskan perhubungan dengan

orang yang didengkinya; tidak mahu bergaul dengannya.

4. Pendengki akan mengucapkan kata-kata yang tidak patut terhadap

orang yang didengkinya, iaitu samada berbohong, mengumpat, mendedahkan

rahsia lawannya, mengejek, menjatuhkan kehormatan dan sebagainya.

Sesungguhnya perbuatan ini adalah merupakan perbuatan

IBLIS TERKUTUK.


Seorang pakar yang bijak, Joe Morton dan krunya telah pun mengkaji khasiat dalam kulit buah manggis (mangosteen). Ia hanya air juice minuman tambahan. Walaupun anda hanya perlu meminumnya sedikit sahaja setiap hari sudah cukup memadai. Dengan izin ALLAH, ia telah pun membuktikan bahawa Xango adalah ubat yang mujarab untuk pelbagai penyakit. Saya adalah salah satu penggunanya di mana saya seringkali menghidapi penyakit pening kepala yang luar biasa. Saya fikirkan solusi yang paling terbaik dengan membeli kaca mata yang baru. Al-maklumlah saya ni ada sedikit ungkalnya. Kaca mata kononnya akan menaikkan degree pada penglihatan saya. Kalau diikutkan akal ni memang suka memikir yang bukan-bukan. Mama saya amat risau melihat keadaan saya. Ini kerana setiap kali sakit kepala saya datang, saya pasti berkata, “Aduuuhhh!” Dan seterusnya saya mengeluh kerana tidak dapat menahan sakit denyut itu. Ia datang secara tiba-tiba. Mama pula sering mengatakan yang saya ni mungkin terlalu banyak berfikir. Suruh saya discan takut melarat atau mungkin ada tumour? Hati saya pun semakin berdebaran. Dan ditakdirkan ALLAH, makcik saya pun datang ke rumah membawa berita gembira yang menarik perhatian saya. Iaitu Xango! Produk yang sangat laris dijual di dunia. Dan ia telah pun diexport ke negeri Australia, Canada, Germany, Hong Kong, Japan, Malaysia, Mexico, Philippines, Singapore, Sweden, United Kingdom dan juga Taiwan.

Islam Mengangkat Darjat Wanita


Sering terdapat gambaran serong di media Barat bahawa wanita tidak mendapat haknya dalam Islam.

Mereka menyebar maklumat dan mendakwa bahawa wanita Islam hidup tertindas dan tidak boleh hidup setaraf kaum lelaki.

Namun, hakikatnya berbeza setelah dikaji.

Sebagaimana kita maklum bahawa Islamlah yang telah mengangkat darjat wanita yang hidup terkutuk dalam zaman jahiliah.

Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam sering menyeru kaum wanita agar menuntut ilmu dan berlumba-lumba dengan kaum lelaki dalam menghafaz Al-Qur’an, meriwayatkan hadeeths serta memahami hukum-hukum fiqah.

Sejak muncul Islam, wanita Arab mula berasa mempunyai harga diri dan dapat hidup selesa di kalangan masyarakatnya.

Mereka sedar diri mereka tidak lagi hidup di bawah telunjuk lelaki atau hanya menjalankan tugas di dapur, mencuci pakaian dan menjaga anak-anak.

Kaum wanita tidak lagi dianggap negatif baik dari segi ibadat mahupun kedudukan. Tugasnya bukan setakat melayan lelaki, malah berhak mendapatkan bahagian dalam bidang pelajaran dan segala hak yang dikuasai kaum lelaki tanpa halangan.

Kaum wanita Arab meminta izin Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam untuk mendapatkan ilmu seperti yang dinikmati kaum lelaki.

Seorang wanita telah menemui Baginda dan berkata:

Kami ingin mencontohimu wahai Rasulullah. Maka berikanlah kami sehari daripada masamu agar kami dapat datang mempelajari daripadamu apa yang kamu pelajari daripada ALLAH.

Lantas Baginda menyuruh mengumpulkan kaum wanita pada masa dan tempat yang ditetapkan. Daripada situlah bermulanya majlis ilmiah untuk kaum wanita yang dipimpin Baginda.

Mereka amat menjaga masa menghadiri ‘kelas’ Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam. Malah, mereka berlumba-lumba dalam memahami hakikat Islam sebenarnya. Mereka gigih dan tekun mendalami ilmu agama.

Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam sering memberikan fatwa kepada mereka dalam segala hal hinggalah mereka memahaminya.

Ramai wanita yang tamat pengajiannya daripada ‘madrasah nabi’ itu.

Masyarakat buta huruf yang mendapat ilmu pengetahuan daripada Baginda bertukar menjadi bijak.

Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam bukan sahaja menyampaikan ilmunya kepada kaum wanita melalui pertemuan sahaja, malah juga di musala-musala tertentu dengan mengajar mereka beribadat dengan cara yang betul.

Tatkala Nabi Sallallahu Alayhi Wa Sallam mengahwini Hafsah binti Umar, isteri Baginda itu sering belajar membaca dan menulis daripada seorang wanita bernama El-Syaffa binti Abdullah El-Adawiyah.

Baginda telah meminta beliau mengajarkan Hafsah cara membaiki tulisan.

Inilah antara tanda yang membuktikan bahawa Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam amat perihatin tentang pelajaran untuk kaum wanita.

Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam juga pernah menggalakkan bakat dan kebolehan kaum wanita dibidang sastera.

Baginda pernah menguji kebolehan El-Fari’ah binti Abi El-Sult yang menyampaikan syair saudaranya, Umaiyah. Begitu juga dengan El-Khansaa.

Nabi Sallallahu Alayhi Wa Sallam juga menggalakkan kaum wanita mempelajari ilmu perubatan.

Seorang gadis, Rafidah, adalah wanita pertama dalam Islam yang mempelajari ilmu perubatan Islam. Beliau juga mengubati pesakit wanita dan mengajar para isteri sahabat mengenai perubatan.

Terdapat juga ramai wanita yang mempelajari ilmu perubatan di zaman Rasulullah Sallallahu Alayhi Wa Sallam. Mereka keluar bersama-sama para sahabat ke medan perang untuk merawat para pejuang yang cedera.

Credits to: Mohd Yusop Hassim

من أنا؟


SITI MARYAM ANAK PEREMPUAN IMRAN

Ayah Sayyidah Maryam bernama Imran. Sedang ibunya bernama Hannah binti Faqudz.

Hannah adalah seorang wanita yang sudah lama tidak mempunyai anak. Pada suatu hari ia bermimpi melihat burung yang memberi makan anaknya dengan meletakkan makanan tersebut kepada seorang anak perempuan kecil. Dari sebab itulah dia berkeinginan sekali dan selalu berharap untuk mempunyai anak.

Dia selalu saja memohon kepada ALLAH untuk dikaruniai anak. Dan ALLAH pun mengabulkan doanya itu. Pada suatu saat suaminya menyetubuhinya dan akhirnya dia mengandung.

Setelah benar-benar dia merasa hamil, maka dia bernadzar iaitu anak yang dikandungnya nanti akan dibiarkan sepenuhnya untuk beribadah dan mengurusi Baitul Maqdis.

Ketika waktu melahirkan tiba, maka lahirlah sang jabang bayi yang ternyata yang lahir adalah seorang wanita. Mendapati hal ini, dia sangat murung dan bersedih hati seraya berkata dalam hatinya,

''Ya ALLAH, aku melahirkan anak perempuan. Dan Engkau lebih mengetahui tentang keadaan seorang perempuan. Akan tetapi, aku yakin bahawa ALLAH dalam menciptakan makhluk-NYA mempunyai tujuan tersendiri.''

Setelah itu Hannah lantas memintakan perlindungan puterinya dan keturunannya kepada ALLAH dari syaitan yang terkutuk dan menamakannya dengan Maryam. Dan ALLAH pun mengabulkan doa Hannah ini.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahawasanya dia berkata,

''Rasulullah bersabda, ‘Tidaklah setiap anak yang baru dilahirkan pastilah telah diperas syaitan dengan satu kali perasan atau pun dua kali perasan kecuali Isa bin Maryam dan Maryam (ibunya).''
(HR. Muslim)

Rasulullah lalu membacakan firman ALLAH,

''Dan aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang terkutuk.” (Ali Imran: 36)''

ALLAH menerima nadzar Hannah sehingga puterinya tumbuh dan berkembang menjadi anak yang baik. ALLAH juga menjadikannya seorang wanita yang berparas cantik dan indah sedap dipandang mata. Maryam dijadikan ALLAH menjadi anak yang mudah menerima orang-orang soleh yang dari mereka ini dia belajar ilmu-ilmu agama dan tentang seputar kebaikan. Zakariya adalah orang yang selanjutnya mengasuh si kecil Maryam.

Ibnu Ishaq berkata,

''Dia diasuh oleh Zakariya kerana dia adalah seorang anak yatim. Akan tetapi satu pendapat mengatakan alasan dia diashur Zakariya adalah, kerana pada saat itu satu tahun penuh Bani Israel dilanda bencana penyakit menular. Oleh kerana itu, Maryam lantas dititipkan orang tuanya untuk diasuh oleh Zakariya. Dan antara dua pendapat ini tidaklah saling bertentangan. Wallahu a’lam. (Ringkasan Ibnu Katsir, Juz I, halaman 347.)''


Zakariya adalah suami dari bibi Maryam, dan ada yang mengatakan bahawa Zakariya adalah suami saudara perempuan ibunya Maryam sebagaimana hal ini disebutkan dalam satu riwayat yang shahih Yahya dan Isa adalah dua anak dari dua bersaudara. - HR. Al-Bukhari, dalam Al-Manaqib, 3887.

Maryam adalah seorang yang sangat tekun beribadah. Dan setiap Zakariya memasuki tempat khusus Maryam untuk beribadah, maka Zakariya kehairanan kerana mendapati makanan dan rezeki yang melimpah di sisinya.

Mujahid, Ikrimah, Said bin Jubair dan yang lain mengatakan,

''Zakariya menemukan di dalam tempat khusus ibadah Maryam buah-buahan yang seharusnya berbuah di musim panas di musim dingin, dan menemukan buah-buahan musim dingin di musim panas.''

Setelah Zakariya mendapati kejadian aneh tersebut, dia bertanya kepada Maryam,

''Dari mana engkau dapati buah-buahan ini?''


Maryam menjawab,

''Dari ALLAH. Kerana bahawasanya ALLAH memberikan rezeki kepada orang yang dikehendaki-NYA dengan tanpa hisab (hitungan).”

ALLAH berfirman,
Sesungguhnya ALLAH telah memilih Adam, Nuh, keluarga Ibrahim dan keluarga Imran melebihi segala umat (di masa mereka masing-masing), (sebagai) satu keturunan yang sebahagiannya (keturunan) dari yang lain. Dan ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Ingatlah), ketika isteri Imran berkata,

“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku menadzarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku menjadi hamba yang soleh dan berkhidmat (di Baitul Maqdis). Kerana itu terimalah (nadzar) itu daripadaku. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Maka tatkala isteri Imran melahirkan anaknya, dia pun berkata,

“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku melahirkannya seorang anak perempuan; dan ALLAH lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak lelaki tidaklah seperti anak perempuan. Sesungguhnya aku telah menamai dia Maryam dan aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang terkutuk.”

Maka Tuhannya menerimanya (sebagai nadzar) dengan penerimaan yang baik, dan mendidiknya dengan pendidikan yang baik dan ALLAH menjadikan Zakariya pemeliharanya. Setiap Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, dia dapati makanan di sisinya. Zakariya berkata,

“Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan) ini?”

Maryam menjawab,

''Makanan itu dari sisi ALLAH.”

Sesungguhnya ALLAH memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-NYA tanpa hisab. (Ali Imran: 33-37)



Ketika Zakariya melihat Maryam dan segala kebaikan dan ketaqwaan dan bahawasanya ALLAH memberikan rezeki kepadanya dengan rezeki yang baik dan bahkan sampai di luar kewajaran, maka sekarang Zakariya mempunyai hasrat dan keinginan untuk mendapatkan rahmat dan kemuliaan ALLAH iaitu agar ALLAH memberikan rezeki kepadanya berupa anak. Meski dia adalah seorang yang sudah tua sedang isterinya adalah seorang wanita yang mandul.

Zakariya tidak pernah menyerah dan berputus asa untuk meminta rahmat dan keagungan ALLAH. Dia selalu berdoa kepada Tuhannya untuk diberikan keturunan. Dia bermunajat kepada ALLAH dan suara lirih berdoa kepada ALLAH sebagaimana disebutkan dalam firman ALLAH,


Di sanalah Zakariya mendoa kepada Tuhannya seraya berkata.

“Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa.”

Kemudian Malaikat (Jibril) memanggil Zakariya, sedang dia berdiri melakukan sholat mihrab, (katanya),

“Sesungguhnya ALLAH mengembirakan kamu dengan kelahiran (seorang puteramu) Yahya, yang membenarkan kalimat (yang datang) dari ALLAH, menjadi ikutan, menahan diri (dari hawa nafsu) dan seorang Nabi termasuk keturunan orang-orang soleh.” (Ali Imran: 38-39)

ALLAH mengabulkan doa Zakariya ini dan menganugerahinya seorang anak yang kelak akan menjadi Nabi iaitu Yahya Alayhissallam.

Mari kita lanjutkan kisah Maryam. ALLAH berfirman,


Dan (ingatlah) ketika Malaikat (Jibril) berkata,

“Hai Maryam, sesungguhnya ALLAH telah memilih kamu, mensucikan kamu dan melebihkan kamu atas segala wanita di dunia (yang semasa dengan kamu). Hai Maryam, taatlah kepada Tuhanmu, sujud dan ruku’lah bersama orang-orang yang ruku’. Yang demikian itu adalah sebahagian dari berita-berita ghaib yang Kami wahyukan kepada kamu (ya Muhammad); padahal kamu tidak hadir berserta mereka, ketika mereka melemparkan anak-anak panah mereka (untuk mengundi) siapa di antara mereka yang akan memelihara Maryam. Dan kamu tidak hadir di sisi mereka ketika mereka bersengketa.” (Ali Imran: 42-44)


Malaikat memberikan khabar gembira kepada Maryam bahawasanya ALLAH telah mengistimewakannya dan menjadikannya sebagai orang pilihan, kerana banyaknya dia beribadah dan berzuhud. ALLAH juga memuliakan dan menyucikannya dibanding dengan wanita-wanita yang lain di seluruh jagad ini.

Hal ini sesuai dengan sabda Rasulullah Sallallahu Alayhi wa Sallam,


Sebaik-baik wanita di muka bumi ini adalah Maryam binti Imran dan sebaik-baik wanita di muka bumi ini adalah Khadijah binti Khuwalid. (HR. Al-Bukhari & Muslim dalam Ash-Shahihain)


Mujahid berkata,

Kerana terlalu lamanya Maryam dalam berdiri beribadah, sehingga tumitnya membengkak. Dan bahawasanya ibu Maryam itu Hannah binti Faqudz ketika membawa sang bayi Maryam dalam gendongannya menuju ke masjid dan menyerahkannya kepada para rahib di Baitul Maqdis sebagai penjaga dan pemeliharaanya, maka sang ibu berkata,

“Ini anak langkaku aku serahkan kepada kalian.”

Maka rahib tersebut berebut untuk dapat mengasuh dan menjadi orang tua asuh Maryam kerana Maryam adalah anak dari imam mereka, iaitu Imran yang menjadi imam mereka di saat sholat.

Kerana mereka berebut untuk mendapatkan hak asuh Maryam, maka diadakanlah undian, dan ternyata yang keluar undian untuk mengasuh Maryam adalah Zakariya. - Ath-Thabari, 6/351.


Oleh kerana itu, Maryam tumbuh dewasa di bawah asuhan Zakariya. Maryam berkembang di lingkungan Baitul Maqdis sehingga dia menjadi seorang yang zuhud dan taat beribadah kepada Tuhannya.

Siang malam dia gunakan untuk mendekatkan diri kepada Tuhannya sehingga tumitnya membengkak.

Suatu saat, malaikat datang kepada Maryam dengan membawa berita gembira bahawa kelak akan lahir dari rahimnya seorang anak yang sangat istimewa. Anak tersebut akan lahir dengan Kalimatullah, iaitu sekiranya ALLAH berkata langsung kepada sang janin,

KISAH SETERUSNYA SILA LAYARI
http://www.rediesh.com/the-great-women/siti-maryam-anak-perempuan-imran#more-591

Tuesday, June 23, 2009

Stick Figure Family at FreeFlashToys.com
Make your Stick Figure Family at FreeFlashToys.com

Telah bersabda Nabi Muhamad SAW yang maksudnya: " Ada empat perkara yang berharga dalam diri manusia dan dia boleh hilang dengan empat perkara juga. Adapun yang berharga itu ialah...Akal, Agama, Malu dan Amal soleh. Maka.... 1. Akal boleh hilang disebabkan marah. 2. Agama boleh hilang disebabkan dengki. 3. Malu boleh hilang disebabkan tamak. 4. Amal soleh boleh hilang dan terhapus disebabkan suka menceritakan keburukan orang lain.


Friday, June 19, 2009

Is your child obese?

In keeping with my previous post I would like to again bring out that “You are what you eat”. We as adults know the calorific value or the importance of what is right. Or so I feel. As a parent, I believe it is a dual responsibility of keeping ourselves fit and also see to it that the children get the right nutrition and eat right. It becomes our responsibility to guide and also inculcate the right eating habits in our children. Studies show that 32 per cent of children in the US are overweight and 16 per cent are obese. This sure is reason for major concern.

Yes, I do agree that getting kids to eat a balanced healthy diet with so many distractions around is a Herculean task. However, as parents we do have a responsibility to fulfill. Going through articles on child obesity and new items in the papers has been really scary. Kids have a long life ahead of them and least we can do as parents is to ensure that they remain healthy.

When on one hand, getting your child to eat vegetables and other nutritious food can be difficult, they do get into the habit of nibbling on chips, burgers and hot dogs real fast. Guess what is it that makes these foods so addictive? However, the reason for wrong eating habits can be indeed dreadful and so we are witnessing with the rising childhood obesity problem.

Child obesity has come to be one of the biggest problems or hazards of our lifestyle that we are facing today. Can you imagine a whole generation that is growing up on unhealthy eating habits and an obese lot of children growing up into adults with all kinds of medical problems? What are we moving towards? Its time we take stock of the situation and try to make a difference NOW.

One reason for this growing obesity problem is no or reduced physical activity. Taking to any sport and playing any game must be encouraged. They definitely need to spend some time everyday outdoors. Another contributing factor is “convenience”. We find it convenient to take out a pre-processed packaged food and serve. However, no pain no gain. If we want to truly rectify the situation it definitely involves some effort. It sure is worth it.

One more thing in favor of child obesity is that many of us parents are really not ready to acknowledge the situation and accept that we have a problem at hand. A little awareness and introspection will make a positive difference according to me. Being a mom of two grown up children I can actually vouch for how some understanding of eating habits and an effort to inculcate the right habits can make a big difference.

Pic coutesy:

http://www.dbtechno.com/images/child_obesity_US.jpg

kasih seorang abah

Perginya seorang abah yg sangat dikagumi dengan sifat kemuliaannya,kelembutannya..ALHAMDULILLAH, abah pergi dengan tenang dan berjalan lancar dengan IZINNYA. Tak sampai setahun sy bersama dengan abah untuk mengenali dirinya dgn lebih rapat, mungkin ada hikmah yg berselindung disebalikNYA....

''MARI KITA HAYATI KISAH SEORANG AYAH DISEMPENA HARI BAPA''


Sejak kuliah, radio merupakan salah satu teman yang selalu menemani saya ketika sedang mengerjakan tugas, belajar, maupun santai. Tidak pernah bosan rasanya mendengarkan acara-acara yang disajikan oleh berbagai macam stasiun radio. Suatu malam, di sebuah stasiun radio, sedang berlangsung acara dimana orang-orang berbagi pengalaman hidup mereka. Perhatian saya yang semula tercurah pada tugas-tugas kantor beralih ketika seorang wanita bercerita tentang ayahnya. Wanita ini adalah anak tunggal dari sebuah keluarga sederhana yang tinggal di pinggiran kota Jakarta. Sejak kecil ia sering dimarahi oleh ayahnya.

Di mata sang ayah, tak satupun yang dikerjakan olehnya benar. Setiap hari ia berusaha keras untuk melakukan segala sesuatu sesuai dengan keinginan ayahnya, namun tetap saja hanya ketidakpuasan sang ayah yang ia dapatkan. Pada waktu ia berumur 17 tahun, tak sepatah ucapan selamat pun yang keluar dari mulut ayahnya. Hal ini membuat wanita itu semakin membenci ayahnya. Sosok ayah yang melekat dalam dirinya adalah sosok yang pemarah dan tidak memperhatikan dirinya. Akhirnya ia memberontak dan tak pernah satu hari pun ia lewati tanpa bertengkar dengan ayahnya.

Beberapa hari setelah ulang tahun yang ke-17, ayah wanita itu meninggal dunia akibat penyakit kanker yang tak pernah ia ceritakan kepada siapapun kecuali pada istrinya. Walaupun merasa sedih dan kehilangan, namun di dalam diri wanita itu masih tersimpan rasa benci terhadap ayahnya.

Suatu hari ketika membantu ibunya membereskan barang-barang peninggalan almarhum, ia menemukan sebuah bingkisan yang dibungkus dengan rapi dan di atasnya tertulis “Untuk Anakku Tersayang”. Dengan hati-hati diambilnya bingkisan tersebut dan mulai membukanya. Di dalamnya terdapat sebuah jam tangan dan sebuah buku yang telah lama ia idam-idamkan. Di samping kedua benda itu, terdapat sebuah kartu ucapan berwarna merah muda, warna kesukaannya. Perlahan ia membuka kartu tersebut dan mulai membaca tulisan yang ada di dalamnya, yang ia kenali betul sebagai tulisan tangan ayahnya. “Ya Tuhan, Terima kasih karena Engkau mempercayai diriku yang rendah ini Untuk memperoleh karunia terbesar dalam hidupku. Kumohon Ya Tuhan, Jadikan buah kasih hambaMu ini Orang yang berarti bagi sesamanya dan bagiMu. Jangan kau berikan jalan yang lurus dan luas membentang. Berikan pula jalan yang penuh liku dan duri Agar ia dapat meresapi kehidupan dengan seutuhnya. Sekali lagi kumohon Ya Tuhan, Sertailah anakku dalam setiap langkah yang ia tempuh. Jadikan ia sesuai dengan kehendakMu Selamat ulang tahun anakku, Doa ayah selalu menyertaimu”.

Meledaklah tangis sang anak usai membaca tulisan yang terdapat dalam kartu tersebut. Ibunya menghampiri dan menanyakan apa yang terjadi. Dalam pelukan ibunya, ia menceritakan semua tentang bingkisan dan tulisan yang terdapat dalam kartu ulang tahunnya. Ibu wanita itu akhirnya menceritakan bahwa ayah memang sengaja merahasiakan penyakitnya dan mendidik anaknya dengan keras agar sang anak menjadi wanita yang kuat, tegar dan tidak terlalu kehilangan sosok ayahnya ketika ajal menjemput akibat penyakit yang diderita…

Pada akhir acara, wanita itu mengingatkan para pemirsa agar tidak selalu melihat apa yang kita lihat dengan kedua mata kita. Lihatlah juga segala sesuatu dengan mata hati kita. Apa yang kita lihat dengan kedua mata kita terkadang tidak sepenuhnya seperti apa yang sebenarnya terjadi. “Kasih seorang ayah, seorang ibu, saudara-saudara, orang-orang di sekitar kita, dan terutama kasih Tuhan dilimpahkan pada kita dengan berbagai cara. Sekarang tinggal bagaimana kita menerima, menyerap, mengartikan dan membalas kasih sayang itu”, kata wanita tersebut menutup acara pada malam hari itu.


Khasiat Coklat Untuk Anak-Anak


Toko coklat sangat mudah ditemui, anak- anak umumnya senang coklat. Tapi anda mungkin enggan memberikannya karena cokelat tidak dikatakan sebagai makanan sehat. Kini, riset baru menunjukkan, dapat membangkitkan semangat anak, melindungi perkembangan coklatsel-sel dan khasiat lainnya. Berikut, khasiat aneka coklat untuk anak menurut para ahli. Mencegah cedera Untuk mencegah anak cedera saat lomba atletik, tinggalkan minuman sport. Lebih baik berikan susu coklat. Selain memberikan kalsium 25% angka kecukupan gizi untuk anak, 1 gelas susu dapat menurunkan resiko cedera selama aktivitas, begitu menurut sebuah studi dalam International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. Glukosa dan protein di dalam minuman susu coklat memberi bahan bakar pada otot untuk meningkatkan stamina dan kinerja selama latihan. Rasio karbohidrat protein yang mudah dicerna membuat khasiat mulai terasa hanya dalam hitungan menit.
Brownies mencegah stress dan sakit
Coklat hitam kaya polyphenols, antioksidan yang melindungi sel-sel dan tubuh dari radikal-radikal bebas penyebab penyakit. Coklat hitam juga mengaktifkan zat kimia otak pembangkit semangat serotonin untuk mencegah depresi dan anxiety. Karena anak-anak lebih suka coklat susu, tambahkan coklat hitam ke dalam minuman coklat susu dan makanan panggang seperti kue coklat, puding coklat, coklat cake, kue kering coklat, brownies coklat, bolu coklat, coklat stroberi.

http://id.shvoong.com/